Stepihunt

“Ainult hulludele”

I osa
Kõne Spordile

Ma tahan, ma nõuan, et te kuulaksite. Kuulaksite mind, uut jooksjat. Ma olen küll uus ja ma olen noor, kuid minus on sportlase hinge. Ma usun sporti, ma usun spordi vaimu ning ma tahan, et te mõtleksite kaasa. Ma tahan, kurat, et te mõistaksite!

Käige perse enesest haletsejad! Te olete sportlased. Sportlased! Mind ei huvita, kedagi ei huvita, kui haiged te olete olnud. Kui mitu häda teil enne starti on olnud. Kurat, selle pärast te nõrgad oletegi! Te ei tulnud end siia haletsema, kedagi see ei huvita! Kurat, te olete sportlased, te peate endasse uskuma! Uskuge!

Käige perse kõik, kes te olete enda arust ainult sportlased. Kuradi sportlased, kes te garderoobis ropu suuga üksteist üle trumpate. Te olete hälvikud! Kurat, teie pärast ongi sportlastel selline maine. Sitt maine! Sportlane ei ole selline. Sportlane austab, austab sporti, teisi, ennast! Kurat, õppige pühendumist, õppige austama.

Ja teie, harrastajad, teie, kes te loodate siiski tippu tõusta. Teie, kes te treenite üleloomulike mahtudega, teie, kes te teate treeningutest nii kuradima palju. Tuhkagi te teate! Spordis ei ole tõde. Sport on tunnetus. See, kui sa seitse korda nädalas monotoonselt trenni nühid, see ei vii kuhugi. Te peate end kuulama, te peate arengut tunnetama. See ei ole lihtne. See ei peagi lihtne olema!

Käi perse, ajakirjandus. Teie, kes te õhtul spordisaates numbreid ette loete. Kurat, see ei ole sport! Me ei taha teada, mis on iluuisutamise homses ajakavas. Kurat! Me tahame teada, mida sportlane võites tundis, mis hinnaga see võit tuli. Me tahame sellest osa saada, me tahame osa saada spordi vaimust, hingest.

Kurat!!


II osa
Tallinnast Tartu

Peale kolmapäevast võistlust jätsin hüvasti Tallinnaga ning siirdusin Tartu poole. Järgmisel nädalal, neljapäeval, ootas ees uus võistlus - BIGBANK Kuldliiga 3000m jooks.

Teel Tartu, poole tee peal, selgus, et mu kõrval istuva võõra naise puhul oli tegu teoloogia õppejõuga. Saatuse tahtel hakkas lahti kooruma vaimne maailm. Stepihundi maailm. Vaimsuse poole püüdlejate üksik stepp siin neetud kodanlikus maailmas. Kus filosoofial, usul, semiootikal, on küll kindel koht, kuid millest seda neetud kasumlikku otstarvet ei leita. Ning pole ka ime, et oleme leidnud end kohast, kus “kodanlane ei hinda midagi kõrgemalt kui oma mina. … intensiivsuse arvel saavutab ta elukestvuse ja kindluse, naudingu asemel mõnu, vabaduse asemel mugavuse, tapva lõõsa asemel meeldiva temperatuuri. Seetõttu on kodanlane oma olemuselt nõrga eluihaga olend, kartlik, hirmul iga enesekaotuse ees, kergesti valitsetav. Võimu asemele on ta pannud seepärast enamuse, vägivalla asemele seaduse, vastutuse asemele hääletamise.”

Tartu jõudes hakkas mu askeetlik tallinlik eluviis ümber pöörduma. Kure tutvustas mulle seltsiva maailma võlusid. Just seetõttu, et tegemist oli ikkagi eelmise võistluse ning samas ka taaskohtumise tähistamisega. Vabandused, et minu spordi hing võiks end pisut järele anda.

Alustades Püssikast ning lõpetades Zavoodiga, mõistagi vahepeal Mökust läbi hüpates, kadus reaalsustaju. Ahelad, mis mu Stepihundi kahte isiksust, sportlast ning vaimsust, kinni hoidsid, langesid ning valla pääses tuhandest isiksusest koosnev, või siis isiksusest vaba, mina. Vabadus.

Järgmisest päevast alates algas minus peituva Stepihundi taaselustamine. Pühendumine. Samas, tagasilöök tuli kõrgest pulsist, kehvast taastumisest ning mugavast eluviisist. Viimane oli tingitud vanemate headusest ning külalislahkusest, kuna ma olin neile ikkagi nädalaks külla sõitnud.

Paar päeva enne starti oli seis hull. Ma olin kolm kilo raskem kui tavaliselt ning pulss tegi jätkuvalt trikke. See kõik murdis mu enesekindluse ning äratas pessimismi. Siis aga lähenes võistluspäev ning pidin end taas üles töötama.


III osa
Maagiline jooks

Start. Saan kohe hea positsiooni ning leian end peale esimest kurvi ideaalsest kohast: Tserepannikovi ja Fosti seljataga. Tunnetan, et tempo on alguse kohta võrdlemisi aeglane ning seega ei lase end häirida faktist, et jooksen 8.20 meestest eespool.

Seejärel sukeldun jooksu sisse ning kuna keegi ringiaegu ei hõika, siis ka lõpmatusse kulgemisse. Kergusesse, vabadusse.

Tsirka poolel maal. Fosti on vaikselt eest libisenud ning Tserepannikov astub ootamatult kõrvale. Jooksu saatus on nüüd selles hetkes. Kaalun korraks suitsiidi ehk siis tulistama hakata, kuid tõden siiski, et lõpuni on veel üüratu maa ning lasen lätlased endast mööda.

Üheksandal ringil tunnen, et korduma hakkab eelmise kolmapäeva 2000m jooks. Jalad ei suuda mind enam üleval kanda ning keha hakkab vaikselt alla ning läbi vajuma. Kuna minna on veel kilomeeter, siis jõuab kätte hetk, mida olin enne jooksu endile ka selgeks mõelnud. Viimane kilomeeter tuleb ära kannatada!

Olen tagasi reaalsuses, tehnika on konarlik ning kuulen raja ääres olevaid hüüdeid “hoia järgi”. Tekib sümbioos, kus ühelt poolt annab jaksu välismaailma ergutused, teisalt aga usk endasse. Abiks on ka kiiresti kulgevad ringid. Seekord vähenevad numbrid tablool kiiresti ning lõpmatut pikka kannatust üllataval kombel ei esine.

Jäänud on kakssada meetrit. Viimane ring. Ees on kohad selged, mul aga mitte. Mina ja lätlane, lätlane ja mina. Meie, rada, viimased kakssada. Kogu keskendumine läheb jooksu ning pinge hakkab järjest tõusma. Peale kurvi, tagasirgel, kruvib lätlane tempot juurde. Seekord ma selle õnge ei lähe, lähen küll kaasa, kuid hoian end niipalju tagasi kui on veel võimalik.

Viimane kurv. Mulle meeldivad kurvid. Tunnen, kuidas järjest kiirenev tempo ka mind lahti tõmbab ning tsentrifugaaljõust kantuna maandun lõpusirge alguseks teisele rajale. Jalges on viiekümne meetri särts jätkuvalt veel mingil määral reserveeritud ning kohe läheb see kõik ka rakkesse.

Võitsin.

M 3000m
1 Roman FOSTI Stamina SK 8.32,42
2 Janis RAZGALIS LAT 8.33,41
3 Janis GIRGENSONS LAT 8.33,50
4 Martin SIMPSON SK Sportkeskus ee 8.43,20
5 Kaspars BRISKA LAT 8.44,01
6 Ilja NIKOLAJEV Stamina SK 8.51,89
7 Dmitrijs SERJOGINS LAT 8.52,65
8 Lauri SOOLO VAK Staier 8.56,56
9 Allan MÄNNI SK Sportkeskus ee 8.56,79
10 Maris ABELE LAT 9.00,03
11 Argo JÕESOO EMÜ SK 9.03,23
12 Jaroslavs HALIMOSKINS LAT 9.10,62
Sergei TŠEREPANNIKOV Stamina SK DNF
Indrek REINSOO SK Sportkeskus ee DNF
Tomas MATIJOSIUS LTU DNS
Justinas BERZANSKIS LTU DNS
Alberts BLAIS LAT DNS

Isiklik rekord 15 sekundiga.



P.S Kõike ei maksa nii tõsiselt ka võtta.

Kommentaarid

  1. Anonüümne12:05 PM

    Tegija! Enam ei julge sind joonele ka kutsuda.

    Marek.

    VastaKustuta
  2. Tubli. Selle pealt tuleb juba 5000 alla 15! Edu treeningutel!

    VastaKustuta
  3. vahel ongi hea võistlustele hea bussiga tulla ja suvalise inimesega juttu ajada.... mäletan 2008 31 august istus mu kõrvale Uus-meremaa naine, rääkis nt. Peter Snellist ja üldse sealsetest arusaamadest..ilmselt ei muutnud see võistluse tulemuse osas midagi aga ikkagi meeldiv :)....samal päeva jooksin 1500m Kuldliigal kadriorus 4.03.99 (PB 4.03.30).... kuigi peale 8 kuulist ajateenistust olin korralikult saanud teha ca 2 kuud, ootamatult külm ilm oli (10 kraadi ...kui VAIM ja füüsis on korras tulevad ka tulemused

    VastaKustuta
  4. mis distantse eestikatel lased?..1500 ja 3000m?...ma jätkuvalt usun et suudan Eestikatel üllatada ja hea 1500m teha...distants kus tunnen ennast koduselt...vaatasin et Nikolajev lasi ka 8.51 (ekiden 2010 kamraad :D)...pani veel kord mõtlema tema tulemus

    VastaKustuta
  5. Ma jooksen 3000 m. See on ehk viimane start ka talvel.

    VastaKustuta
  6. sisehooajal ei saagi Simpsoni tempot nautida
    (eestikatel katsetan 1500m ja uudishimust mis koha saab ka 800m)...talvel piisab paarist stardist.. siis kui asfalt kuiv, muru väljas ja oja vuliseb tuleb alles tõeliselt paugutama hakata!!!

    VastaKustuta
  7. Huvi Stepihundi vastu kasvas, lisan lugemisnimekirja ;)

    Jooksuvideo on youtubes olemas, adre on faces.. waf-waf waa :D

    PS! Äge võistlus oli ja rõdu asemel tasub ikka lähedalt vaadata.

    VastaKustuta
  8. Hea video, nüüd sai tagantjärgi vaadata, et 1. km 2.50, teine 2.54 ja kolmas 2.59.

    VastaKustuta
  9. Anonüümne8:19 AM

    Kas suvel mõni rahvajooks ka plaanis? Mõni järvekas?

    Marek N

    VastaKustuta
  10. Ma ei ole suveks plaane teinud. Pakun, et mõnel lühemal jooksul olen ikka stardis, millisel, seda seda ei oska hetkel öelda.

    VastaKustuta

Postita kommentaar